باران

ساخت وبلاگ

کاربرگ دبستان چيست و چه کاربردي دارد؟

 

امروزه با توجه به کارگيري متدهاي نوين تدريس، کاربرگ هاي دبستان با اهداف آموزشي مختلف به عنوان يکي از ارکان تکميل کننده آموزش مورد استفاده قرار مي گيرند.

در عصر حاضر و با گسترش محتواي آموزشي ارائه شده در کلاس هاي درس استفاده از ابزارهاي کمک آموزشي اهميت بسياري پيدا کرده اند و نقش بسزايي در تکميل فرايند يادگيري دارند. يکي از کاربردي ترين ابزارهاي کمک آموزشي حال حاضر کاربرگ ها مي باشند که با شکل و فرمت هاي مختلف در طول سال هاي گذشته در اختيار دانش آموزان در مقاطع مختلف قرار مي گرفتند و امروزه بيش از پيش با تاکيد بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

امروزه با توجه به کارگيري متدهاي نوين تدريس، کاربرگ هاي دبستان با اهداف آموزشي مختلف به عنوان يکي از ارکان تکميل کننده آموزش مورد استفاده قرار مي گيرند. به ويژه در مقطع دبستان که با توجه به پايه اي بودن تمامي مطالب درسي تثبيت و تفهيم محتواي آموزشي با بهره گيري از کاربرگ ميسر خواهد شد. در ادامه اين مطلب قصد داريم به بررسي مفهوم کاربرگ دبستان و فوايد خريد کاربرگ و کاربرد هاي آن به عنوان ابزار کمک آموزشي در مقظع ابتدايي  بپردازيم. با ما همراه باشيد.

کاربرگ دبستان چيست؟

 

 کاربرگ يا همان پيک آدينه مجموعه برگه هاي آموزشي هستند که توسط معلمين طراحي شده و به عنوان يک  تکليف هدفمند در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد. معلمين با توجه به توانمندي و نيازهاي آموزشي دانش آموزان دبستاني محتواي آموزشي مورد نظر خود را در قالب نمونه سوالات، تمرين و بخش هاي ابتکاري ديگر گردآوري نموده و در نهايت کاربرگ مورد نظر خود را طراحي مي نمايند. به طور معمول کاربرگ ها به صورت هفته اي طراحي مي شوند و در پايان هر هفته به دانش آموزان ارائه مي شود.

يکي از اهداف آموزشي کاربرگ، تکرار و تمرين دوره ي مطالب آموزشي مي باشد که در طول يک هفته در کلاس تدريس شده است. بنابراين محتواي کاربرگ ها گزيده اي از مطالب تدريس شده تمام دروس است و صرفا مختص به يک درس خاص نمي باشد.

البته اين نکته قابل ذکر است که تهيه و طراحي هفته اي کاربرگ کاري زمان براست و انرژي و وقت بسياري از معلمين عزيز مي گيرد. لذا مدارس با خريد و تهيه کاربرگ از موسسات و گروه هاي آموزشي معتبر که مطابق با استانداردهاي آموزشي فعاليت مي کنند، مي توانند به صورت بهينه و مقرون به صرفه از اين ابزار کمک آموزشي بهره‌ مند شوند. مزايا و کاربرد هاي پيک آدينه يا همان کاربرگ ها بسيار متعدد مي باشد، به گونه اي که به عنوان يکي از محصولات کمک آموزشي دبستان شناخته شده اند.

کاربردهاي کاربرگ دبستان

کاربرگ به عنوان يکي از موثرترين ابزارهاي کمک آموزشي در مدارس به ويژه در مقطع دبستان مورد استفاده قرار مي گيرد. و با توجه به اهداف آموزشي که دربردارد کاربرد هاي بسياري نيز داراست که از جمله مزاياي کاربرگ نيز به شمار مي رود. از جمله کاربرد هاي کاربرگ ( پيک آدينه) مي توان موارد زير را نام برد:

 

ارائه کاربرگ به عنوان تکليف خلاقانه

 

کاربرگ ها مدل خلاقانه و هدفمندي از تکاليف به شمار مي روند، که از نظر تاثيرگذاري بر يادگيري بسيار کارآمد تر از تکاليف سخت و طااقت فرساي سنتي هستند. محتواي آموزشي کاربرگ ها به گونه اي طراحي شده است که توانايي هاي علمي و مهارتهاي حرکتي، هوش و خلاقيت دانش آموزان دبستاني را به چالش مي کشاند.

کاربرگ يا پيک آدينه اين فرصت را به معلمان مي دهد که به جاي ارائه حجم زيادي از تکاليف که بازدهي چنداني هم ندارد و باعث دل زدگي و فرسودگي دانش آموزان نيز مي شود، از کاربرگ هاي هفته اي به صورت هدفمند استفاده نمايند. و باعث ترغيب دانش آموزان به انجام تکاليف آخر هفته خود شوند.

ارزيابي عملکرد دانش آموزان

يکي ديگر از کاربردهاي کاربرگ ارزشيابي دانش آموزان در طول يک هفته مي باشد. بدين گونه که دانش آموزان در طول يک هفته تمام مطالب درسي را دريافت مي نمايند و در آخر هفته با حل کاربرگ  ميزان يادگيري آنها مورد ارزيابي قرار مي گيرد. ضمن آنکه حل کاربرگ پس از هر هفته آموزشي اين فرصت را به معلمان مي دهد تا نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را شناسايي نمايند تا در کوتاه مدت مشکلات درسي آنها رفع و تصحيح شود.

 

 

a2_9ao8.jpg

 

تکرار و دوره ي مطالب آموزشي

در فرايند آموزش يکي از مواري که بسيار اهميت دارد، نهادينه سازي مفاهيم آموزشي مي باشد. لذا ارائه و تدريس مطالب درسي به تنهايي کافي نيست و آنچه که باعث تثبيت داده ها مي شود مرور مطالب و حل تمرين هاي مرتبط مي باشد. کاربرگ ها با توجه به ساختاري که دارند زمينه را براي دوره ي مفهومي و غيرمستقيم مطالب درسي، تکرار و تمرين مطالب تدريس شده در طول يک هفته مهيا مي کنند.

 

مطلع شدن والدين از محتواي تدريس شده

کاربرگ ها از جمله ابزارهاي کمک آموزشي هستند که اين امکان را به اوليا مي دهند تا در جريان محتواي آموزشي ارائه شده و روند يادگيري فرزندان خود قرار گيرند. ضمن آنکه پس از بررسي کاربرگ ( پيک آدينه) با روش تدريس و نحوه‌ي عملکرد معملين در هر هفته آموزشي آشنا مي شوند.

 

افزايش توانمندي هاي دانش آموزان

علاوه بر کاربردهاي ذکر شده، ساختار هدفمند و آموزشي کاربرگ دبستان باعث افزايش دقت و تمرکز بلندمدت کودکان مي شود و توانايي حل مساله را در آنها به چالش مي کشاند و در نهايت منجر تقويت حافظه، يادگيري دقيق، درک عميق تر مفاهيم و افزايش هماهنگي چشم و دست مي شود.

 

ويژگي هاي کاربرگ دبستان

يک کاربرگ زماني کاربردهاي فوق را دارد و از مزايا برخوردار مي باشد که ويژگي هاي يک کاربرگ استاندارد را دارا باشد. برخي از کاربرگ ها متناسب با نيازها و توانمندي هاي دانش آموزان نبوده و نه تنها باعث بهبود فرايند يادگيري نمي شوند، بلکه منجر به کاهش اعتماد به نفس در دانش آموزان، افت تحصيلي، ايجاد فشار رواني و سردرگمي دانش آموزان مي شوند.

 

لذا هنگام طراحي و يا خريد کاربرگ دبستان شايسته است ويژگي هاي زير را در نظر داشته باشيد:

 

کاربرگ طراحي شده بايد متناسب با نيازهاي آموزشي و توانمندي هاي علمي دانش آموزان در همان مقطع تحصيلي باشد.

سوالات و تمرين هاي موجود در کاربرگ بايد بر اساس استانداردهاي آموزشي طرح شده باشند.

محتواي آموزشي مطرح شده در کاربرگ بايد مطابق با بودجه‌بندي و سرفصل هاي کتاب درسي باشد.

کاربرگ بايد از جذابيت بصري و محتواي تصويري برخوردار باشد به گونه اي که باعث يکنواختي و عدم جذابيت براي دانش آموزان نشود.

بخشي از محتواي کاربرگ به تقويت مهارت هاي فردي دانش آموزان بپردازد و جنبه سرگرمي نيز داشته باشد.

تعداد صفحات و سوالات کاربرگ نبايد بيش از اندازه باشد.

با توجه به حجم گسترده و متنوعي از مطالب که در دبستان ارائه مي شود، بهره گيري از کاربرگ و پيک آدينه در فرايند آموزش و يادگيري دانش آموزان حرکتي بسيار ارزشمند در راستاي بهبود و تقويت مهارت‌ها و توانمندي‌‌هاي علمي دانش‌ آموزان به شمار مي رود. چه بسا استفاده از کاربرگ در فرايند آموزش منجر به کنترل زمان و مديريت بهتر کلاس درس مي شود. ضمن انکه با طراحي و تهيه کاربرگ هاي مناسب دبستان مي توان به ميزان قابل توجهي يادگيري کودکان را بهبود بخشيد.

 

شما ميتوانيد از کاربرگ هاي راياد (رايانه + يادگيري ) Rayad استفاده کنيد و وضعيت تحصيلي دانش آموزان و فرزندانتان را بهبود دهيد.

کاربردها و ويژگي هاي مثبت کاربرگ دبستان به اندازه اي در روند آموزش موثر مي باشد که امروزه به يکي از محصولات آموزشي مورد نياز مدارس تبديل شده و به هيچ عنوان نمي توان کارايي آن را ناديده گرفت. اميدوارم با مطالعه اين مطلب به اهميت استفاده از کاربرگ دبستان پي برده باشيد و در فرايند آموزش و يادگيري کودکان از آن بهره مند شويد.

 

منبع: افکارنيوز

 

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 154 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1400 ساعت: 16:03

بررسي قيمت چاي ساز بوش مدل TTA2201

بهترين قيمت چاي ساز بوش مدل  TTA2201به همراه گارانتي اصلي بوش با ضمانت بهترين قيمت در فروشگاه اينترنتي 20 بخر نمايندگي لوازم خانگي بوش در ايران

c2_x9xd.jpg

انتشار: ساوالان خبر

درباره انتخاب و قيمت چاي ساز بوش مدل TTA2201 با رنگ سفيد بايد بدانيد که اين مدل از پرفروش ترين مدل هاي چاي ساز در تمام دنيا مي باشد، اگر کم با دقت به اطرافيان خود نيز نگاه بيندازيد حتما اين مدل را در خانه دوستان و اقوام خود ديده ايد شايد اين مدل را شرکت بوش سال هاست توليد مي کند اما تا به امروز نيز طراحي آن قديمي نشده و همچنان خواهان بسيار زيادي را دارد يکي از مزاياي چاي ساز بوش مدل TTA2201 وزن سبک و قدرت بالاي 1785 وات آن مي باشد، کتري و قوري روي هم در اين مدل از چاي ساز باعث مي شود چاي شما با بخار آب دم کشيده و کيفيت بالاتري را داشته باشد. اين چاي ساز برقي داراي حجم بالايي است که بتواند به راحتي جواب گوي تعداد زيادي از افراد در خانه باشد ظرفيت کتري آن 2 ليتر مي باشد که بالاترين ظرفيت را در ميان مدل ها دارد براي ساخت کتري اين مدل از پلاستيک شفاف استفاده شده که مناسب براي سلامت انسان است استفاده شده اين مدل که داراي قوري پيرکس شفاف با حجم 0.7 با جنسي مناسب جهت بالا بردن کيفيت چاي مي باشد که از مزاياي اين مدل محسوب مي شود مطمعنا اگر قصد انتخاب اين دستگاه را براي خانه خود داريد بايد بگوييم قيمت چاي ساز بوش مدل TTA2201 با توجه به مشخصات و طول عمر بالايش براي شما هم انتخابي منطقي و هم به صرفه مي باشد.

همان‌ طور که مي دانيد بوش يکي از بزرگ ‌ترين توليد کنندگان لوازم خانگي در دنيا مي باشد که از هيچ جزيياتي در توليد محصولات خود چشم پوشي نمي کند به همين دليل هم توانسته به يکي از برندهاي مطرح حتي در اين زمينه تبديل شود، چاي ساز بوش نيز از بهترين محصولات موجود در بازار است که توانسته توجه بسياري از خريداران اين محصول را به خود جلب کند داشتن پايه 360 درجه چاي ساز بوش مدل TTA2201 استفاده آن را براي افراد راست و چپ دست آسان کرده است و شما به راحتي از هر زاويه اي مي توانيد کتري و قوري اين چاي ساز را در جاي خود قرار دهيد از چاي ساز برقي بوش مي توانيد به عنوان يک کتري نيز براي جوش آوردن آب و تهيه يک نسکافه يا نوشيدني گرم فوري استفاده کنيد چراکه اين کتري داراي درب جداگانه اي مي باشد و شما مي توانيد بجاي قرار دادن قوري از آن استفاده کنيد در آخر مي توانيم بگوييم قيمت چاي ساز بوش به نسبت کيفيت بالايي که دارد براي هر خانواده اي با هر سطح در آمدي کاملا مناسب است.

جمع بندي

چاي ساز بوش مدل TTA2201 ساخت جمهوري چک با توان 1785 وات و ظرفيت کتري 2 ليتر و ظرفيت 0.7 ليتر قوري داراي يکي از بهترين طراحي ها مي باشد، هنگامي که قوري بر روي کتري قرار دارد پس از به جوش آمدن آب به طور خودکار کتري به حالت گرم نگه دارنده آب در مي آيد و پس از اتمام آب موجود در کتري به صورت خودکار خاموش خواهد شد و به اين ترتيب از لطمه رسيدن به کتري جلوگيري مي شود. اين محصول مي تواند اين امکان را به شما مي دهد که پس از استفاده از آن سيم را در محفظه طراحي شده جمع کنيد تا بتوانيد فضايي مرتب در آشپزخانه خود داشته باشيد و يا سيم آن را به اندازه اي باز کنيد که به پريز برق برسد و از ريختن سيم اضافي بر روي کابينت و شلوغ شدن آشپزخانه خود جلوگيري کنيد، شما نيز مي توانيد با اين چاي ساز برقي بوش از نوشيدن چاي باکيفيت لذت ببريد، فراموش نکنيد که قيمت چاي ساز بوش مدل TTA2201 نسبت به کيفيت و طول عمر بالاي آن بسيار به‌ صرفه و مناسب است در ضمن تمام محصولات در فروشگاه لوازم خانگي بوش با گارانتي اصلي بوش به همراه ضمانت خريد کمترين قيمت چاي ساز و بازگشت 7 روزه کالا ارائه مي شود.

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 128 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 22:38

با خدمات خودرو بر امدادي بيشتر آشنا شويد

خودروبر امدادي يکي از خدمات مورد نياز براي صاحبين خودرو به شمار مي رود و ما قصد داريم در اين مقاله شما را بيشتر با خدمات خودروبر امدادي آشنا کنيم. به طور کلي در جامعه ما وقتي از خودروبر امدادي صحبت مي شود، منظور خودرو هاي خودروبر است كه براي حمل و نقل خودرو کار مي کنند و ما کمتر با خدمات اصلي كه يک خودروبر امدادي مي تواند به ما ارائه دهد آشنايي داريم.

در حالي كه خودروبر امدادي شامل خدمات بسياري است كه شامل تعمير، رفع عيب، تشخيص عيب و در صورت نياز حمل خودرو تا تعميرگاه مي شود. دلايل زيادي مي تواند سبب شود كه ما از خدمات خودروبر امدادي استفاده کنيم كه اين دلايل شامل حوادث و مشکلات ناشي از فرسودگي يا عيب هاي داخلي خودرو مي شود.

به طور کلي ما فکر مي کنيم وقتي خودروي ما دچار اشکال مي شود، از خودروبر امدادي بايد براي حمل خودرو استفاده کنيم و اين به طور کلي فکري غلط به شمار مي رود. در ادامه به بررسي مهمترين وظايف يک خودروبر امدادي خواهيم پرداخت و در اين زمينه اطلاعات بيشتري را با شما در ميان خواهيم گذاشت.

شرح خدمات خودروبر امدادي چيست؟

عوامل زيادي مي تواند سبب شود تا شما از خدمات خودروبر امدادي استفاده کنيد. به طور کلي مي توان گفت كه خدمات خودروبر امدادي از وقتي شما خرابي و نياز به تعمير را در خودروي خود احساس مي کنيد و تا وقتي خودروي شما رفع عيب شود ادامه پيدا مي کند.

در واقع خودرو بر امدادي براي رفع عيب خودروي شما ارسال مي شود و اگر خودروي شما نياز به تعميرات سطحي داشته باشد، همه خدمات توسط کارشناس صورت مي گيرد و اگر خودروي شما نياز به قطعه جديدي نداشته باشد، قطعا اين کار توسط خودروبر امدادي انجام داده خواهد شد.

شما مي توانيد از اين خدمات درب منزل و يا در هر محلي كه خودروي شما نياز به تعميرات داشته باشد استفاده کنيد. خودرويي كه خودروبر امدادي از آن استفاده مي کند خودروبر بوده و شما مي توانيد با خيال راحت از آن براي حمل خودروي خود تا نزديک ترين يا بهترين تعميرگاه مدنظرتان استفاده کنيد.

مزاياي استفاده از خودروبر امدادي

شايد فکر کنيد كه ارسال خودرو و به اولين تعميرگاه به صورت حضوري مراجعه کردن مي تواند جوابگوي نياز شما باشد و نيازي به استفاده از خدمات خودروبر امدادي نداشته باشيد. در حالي كه اين کار به خصوص در بزرگراه ها بر خلاف قانون بوده و مي تواند باعث بروز حادثه يا سوء استفاده ديگران باشد. بهتر آن است كه با کارشناسان خودروبر امدادي تماس بگيريد.

اين امر حتي براي مشکلات ظاهري خودرو و يا تصادف هم مناسب بوده و مي تواند به شما کمک کند تا در کوتاهترين زمان بتوانيد از خدمات خودروبر امدادي استفاده کنيد. اگر سوالي داشته باشيد و يا مي خواهيد از اين خدمات استفاده کنيد پيشنهاد مي شود كه با کارشناسان خودروبر پارس تماس بگيريد و سوالات خود را در زمينه استفاده از اين خدمات بپرسيد.

به طور کلي مي توان گفت كه خودروبر امدادي يکي از مهمترين و بهترين روش هايي است كه براي تعمير و رفع عيب خودرو هم اکنون در دسترس شماست و مي توانيد از اين روش براي دسترسي به بهترين خدمات استفاده کنيد. همينطور استفاده از اين خدمات به طور کلي مي تواند در مديريت هزينه ها و کاهش هزينه هاي تعميرات تاثيرگذار باشد.

کلام آخر

طبق قوانين راهنمايي و رانندگي كه براي خودروي خراب يا نيازمند تعمير يا آسيب ديده در تصادفات اعلام شده است، امکان بکسل کردن و کشيدن آن توسط خودروي سواري ديگري وجود ندارد و براي حفظ ايمني جاده ها بايد از خدمات خودروبر امدادي در اين موارد استفاده شود. در اين مقاله شما را با مهمترين مزاياي استفاده از خودروبر امدادي آشنا کرديم و شما مي توانيد از اين روش براي تعمير يا حمل خودروي خود استفاده کنيد. به طور کلي مي توان گفت كه خودروبر امدادي يکي از مهمترين و برترين خدماتي است كه هم اکنون در دسترس شما بوده و مي توانيد با خيال راحت از اين خدمات استفاده کنيد.

اگر سوالي در اين زمينه داشته باشيد و يا مي خواهيد از اين خدمات در شمال يا شرق تهران استفاده کنيد مي توانيد با کارشناسان خودروبر پارس  khodrobarpars.irبه صورت تلفني يا اينترنتي ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را در اين زمينه بپرسيد. همينطور همانطور كه گفته شد. اين خدمات تنها براي خودروي آسيب ديده يا خراب از ديد مکانيکي نيست و کساني كه نياز به پنچرگيري يا رفع عيب قسمت برق را دارند هم مي توانند از اين خدمات کمک بگيرند.

 

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 131 تاريخ : پنجشنبه 13 خرداد 1400 ساعت: 16:23

اگر با سياست‌ هاي حريم خصوصي واتساپ موافقت نکنيم چه خواهد شد؟

اخبار اپليکيشن‌ها

 

در ماه ژانويه بود که واتساپ شرايط و ضوابط جديد خود در زمينه سياست حفظ حريم خصوصي را اعلام و کاربرانش را مجبور به موافقت با آن‌ها کرد. اين افدام با واکنش گسترده‌اي روبرو شد و مردم اين طور تلقي کردند که واتساپ محتواي چت‌هايشان را در اختيار فيسبوک قرار خواهد داد يا مواردي از اين قبيل. اين واکنش با اينکه کاملاً جدي بود اما تاحدودي هم عجيب و جالب به نظر مي‌رسيد چرا که خود کمپاني فيسبوک يک پيام‌رسان کاملاً مستقل هم دارد و کاربران هيچ نگراني خاصي در مورد آن ندارند!

به هر حال، کاربران واتساپ از تغيير سياست‌هاي حفظ حريم خصوصي بسيار ناراضي هستند و بسياري ترجيح داده‌اند تا به سمت پيام‌رسان‌هاي ديگري مانند تلگرام و سيگنال بروند. اين واکنش گسترده و سيل کوچ کردن کاربران باعث شد تا واتساپ اعمال تغييرات را که قرار بود از 8 فوريه اجرايي شود (20 بهمن 99) به صورت موقت متوقف کرده.

  1. بيشتر بخوانيد: قيمت دوربين مداربسته   دوربين مداربسته

اما سؤالي که ممکن است براي شما هم ايجاد شده باشد اين است که اگر زمان مذکور به پايان برسد و با شرايط و ضوابط جديد موافقت نکنيم چه اتفاقي خواهد افتاد؟ امروز، واتساپ توضيحاتي را در اين زمينه ارائه کرد. به گفته مسئولان اين پيام رسان، اگر بعد از 15 مه شرايط جديد را رد کنيد، براي چند هفته همچنان قادر به دريافت تماس و اعلان خواهيد بود، اما نخواهيد توانست پيام متني ارسال کرده يا بخوانيد.

 

واتساپ مشخص نکرده که اگر بعد از مدت دو هفته‌اي نيز همچنان با تغييرات موافقت نشود، چه اتفاقي مي‌افتد. اما اين پيام رساني قانوني براي حذف حساب‌هاي کاربري بلااستفاده دارد (حساب‌هايي که 120 روز غيرفعال بمانند) و اگر با تغييرات جديد موافقت نکنيد احتمالاً حساب شما راکد محسوب شده و در نهايت حذف خواهد شد.

برخلاف تصور عمومي، واتساپ سالهاست که برخي داده هاي خود را با فيسبوک به اشتراک مي‌گذارد. در واقع، تنها مورد جديدي که پس از بروزرساني جنجالي اين پيام رسان اضافه خواهد شد، به اشتراک گذاري داده‌هاي پرداخت و معاملات است تا به فيسبوک کمک کند تبليغات خود را در سرويس‌هاي مختلف بهبود داده و هدفمندتر کند. از آنجا که معاملات و پرداخت از طريق واتساپ توسط بسياري از کاربران اصلاً انجام نمي‌شود، به نظر نمي‌رسد مشکل خاصي هم براي آن‌ها ايجاد کند.

بيشتر بخوانيد:  دوربين مدار بسته      خريد دوربين مداربسته

 

 

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 145 تاريخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت: 10:19

استاندارد هاي IEEE802.3af و IEEE802.3at چيست و چه تفاوتي با يکديگر دارد ؟

دوربين هاي تحت شبکه  هايک ويژن   توسط کابل شبکه و سوئيچ POE تغذيه مي شوند . براي تغذيه مناسب دوربين ها از استاندارد هاي مختلفي استفاده مي شود . استاندارد هاي IEEE802.3af و IEEE802.3at دو استاندارد مهم در حوزه تغذيه دوربين ها به شيوه POE مي باشد . اين استاندارد ها ويژه دوربين هاي تحت شبکه است و مي توان از يک کابل شبکه به ازاي هر دوربين براي تغذيه و همچنين انتقال تصاوير دوربين ها به دستگاه ضبط تصوير NVR استفاده نمود .


نخستين استاندارد مودر استفاده در حوزه POE ، استاندارد IEEE802.3af است . اين استاندارد ، تواند توليد شده اي معادل 15.4 وات را به سمت دوربين ارسال مي کند که در انتها تنها 12.95 وات به دوربين مي رسد و بقيه توان ارسال شده ، اتلاف مي شود . حداکثر شدن جرياني که جهت تغذيه دوربين هاي مدار بسته در استاندارد IEEE802.3af ارسال مي شود ، حدود 350 ميلي آمپر مي باشد .

بيشتر بخوانيد:          پکيج دوربين مداربسته     شهرنت

استاندارد هاي IEEE802.3af و IEEE802.3at چيست و چه تفاوتي با يکديگر دارد ؟


استاندارد پيشرفته تري در حوزه مدار بسته وجود دارد که به استاندارد IEEE802.3at يا POE+ معروف مي باشد . در اين استاندارد سوئيچ شبکه 30 وات توان در شبکه به سمت دوربين مداربسته ارسال مي کند که از اين مقدار 25.5 وات به دوربين رسيده و استفاده مي شود و بقيه اتلاف مي شود  همچنين در استاندارد IEEE802.3at ، حداکثر شدت جريان ارسال شده حدود 600 ميلي آمپر مي باشد .از استاندارد IEEE802.3af ، مي توان جهت تغذيه دوربين هاي تحت شبکه هايک ويژن و ساير تجهيزات اکتيوي که براي روشن شدن نياز به توان زير 13 وات دارند استفاده نمود  اما از استاندارد IEEE802.3at به لحاظ ارسال توان بالاتر از حد نرمال مي توان جهت تغذيه دوربين هاي متحرک – PTZ ، تمامي تجهيزات POE و حتي برخي کامپيوتر ها  استفاده کرد .به زبان ساده تر تمامي دوربين هاي ثابت هايک ويژن را مي توان با استاندارد IEEE802.3AF تغذيه نمود . در صورتي که بخواهيم دوربين هاي پر مصرف مانند اسپيد دام يا PTZ هايک ويژن را روشن کنيم بايد از سوئيچ هاي شبکه اي استفاده کنيم که از استاندارد IEEE802.3AT پشتيباني کند .

 

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 135 تاريخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت: 0:24

علت بوق زدن DVR هايک ويژن

يکي از رايج ترين سوالاتي که کاربران با آن روبرو هستند ، بوق زدن هاي مکرري است که دستگاه ضبط DVR يا NVR  هايک ويژن  دچار آن مي شوند . در اين محتوا ، علت بوق زدن DVR هايکويژن را به زبان ساده توضيح مي دهيم .

بوق زدن دستگاه DVR هايک ويژن دلايل متعددي مي تواند داشته باشد که در اين قسمت مهمترين دليل آن را توضيح مي دهيم . هنگامي که براي بار نخست ، دستگاه ضبط DVR يا NVR هايک ويژن را روشن و فعال مي کنيم ، چنانچه هارد ديسک نصب شده بر روي دستگاه به درستي تنظيم نشده باشد ، دستگاه بطور ممتد بوق مي زند . براي حل اين مشکل بايد وارد بخش تنظيمات شده و تيک مربوط را غير فعال کنيد .

براي غير فعال کردن بوق زدن DVR هايک ويژن وارد تنظيمات دستگاه هايک ويژن شده و از بخش Configuration وارد قسمت Exception شويد . در اين قسمت بايد چند کار را انجام دهيد .

 تيک بخش Enable Event Hint را غير فعال مي کنيم .

سپس در قسمت Exception Type  گزينه All را انتخاب کنيد .

در مرحله ي بعد تيک گزينه Audible Waing را غير فعال کنيد .

در مرحله آخر هم تنظيمات را از طريق دکمه Apply ذخيره کنيد .

در دستگاه ضبط هايک ويژن ( hikvision ) امکان تعريف بوق براي اکشن هاي مختلف وجود دارد که برخي از مهمترين آنها بصورت زير مي باشد :

  • پر شدن هارد ديسک
  • قطع شدن ارتباط هارد ديسک با دستگاه
  •  دچار مشکل شدن هارد ديسک دستگاه
  • قطع شدن کابل شبکه دستگاه
  • وارد شدن به دستگاه ضبط پس از چند بار زدن پسورد دستگاه
  • تشخيص حرکت توسط دوربين هاي متصل به دستگاه
  • تشخيص قطع شدن تصوير دوربين مدار بسته به هر دليلي
  • تشخيص وارد شدن ضربه به دوربين مدار بسته
  • تشخيص عبور از خطر فرضي
  • تشخيص ورود غير مجاز به منطقه از پيش تعريف شده و همه قابليت هاي VCA

البته شايان ذکر است که تنها علت بوق زدن دستگاه DVR ، فقط نصب هارد براي نخستين بار است و بقيه موارد گفته شده پس از تنظيم دستگاه صداي بوق DVR يا NVR فعال مي شود .

 

مشکل صداي دوربين مدار بسته و رفع آن

حتما اين اتفاق برايتان افتاده است که هنگام استفاده از سيستم نظارتي صدايي از دوربين يا دستگاه ضبط خود مي شنويد که علت آن را نمي دانيد. در اين مقاله سعي مي کنيم علت و مشکل صداي دوربين مداربسته و دستگاه ضبط کننده را شرح دهيم. بنابراين با خواندن اين مقاله مي توانيد خودتان قبل از اينکه به تعميرکار مراجعه کنيد، علت هر نوع صداي احتمالي را متوجه شويد.

علت مشکل صداي دستگاه DVR دوريين مداربسته

1- خراب بودن فن خنک کننده

بر اساس تجربه بخش پشتيباني و گارانتي دوربين مداربسته خراب بودن فن خنک کننده يکي از علل شايع صداي DVR است. ممکن است با گذشت زمان يکي از پرهاي فن شکسته باشد و يا به علت جابجابب دستگاه فن از حالت بالانس خارج شده باشد. بنابراين با تنظيم مجدد فن و يا تعويض آن مشکل صداي دوربين مدار بسته برطرف خواهد شد.

به ياد داشته باشيد که فن وظيفه خنک کنندگي قطعات دستگاه را دارد. خراب شدن فن مي تواند باعث افزايش بيش از حد دماي قطعات و خرابي آنها شود. بنابراين يک قطعه مهمي به حساب مي آيد و در صورت خرابي فورا بايد تعويض گردد.

2- عدم تنظيم هارد ديسک

در صورتي که هنگام راه اندازي دوربين مداربسته صداي بوق ممتدي از دستگاه دي وي ار شنيديد ممکن است مشکل عدم تنظيم هاردديسک باشد. بنابريان جهت برطرف کردن صداي بوق بايد به بخش تنظيمات دستگاه رفته و تيک گزينه صداي بوق را برداريد. به اين ترتيب صدا غير فعال خواهد شد.

3- خراب شدن هارد ديسک

دستگاه DVR مي تواند بنا به نياز و مدل دستگاه داراي يک يا چند هارد دوربين مداربسته باشد. بنابراين خراب شدن هر يک از اين هاردها ممکن  است باعث بروز صدا شود. هنگام بروز مشکل در هارد ديگر فيلمي ضبط نخواهد شد بنابراين از اين طريق مي توانيد متوجه شويد که علت صدا همان خرابي هارد است که با تعويض هارد مشکل برطرف خواهد شد.

4- وجود مشکلات ارتباطي در شبکه

يکي از دلايلي که دوربين مداربسته تصويري دريافت نمي کند مي تواند به دليل بروز مشکل ارتباطي با شبکه در دستگاه ضبط کننده باشد. هنگام بروز اين مشکل نيز شما صداي بوق ممتدي را خواهيد شنيد.

5- وجود IP تکراري در شبکه

آي پي تکراري هنگامنصب و تنظيم دوربين مداربسته مي تواند يکي از علل شنيده شدن بوق از دستگاه ضبط کننده باشد. براي رفع اين مشکل مي توانيد نرم افزار IP Scaner را نصب کنيد. با کمک اين نرم افزار مي توانيد اي پي دوربيني را که مشکل دارد را شناسايي و برطرف کنيد.

6- هشدارهاي امنيت سايبري

گاهي ممکن است افراد ناشناسي قصد ورود به سيستم نظارتي و دوربين مداربسته را داشته باشند. لذا هنگام ورود ممکن است رمز دوربن مداربسته را ب ا اشتباها وارد کنند. در اين صورت دستگاه يک بوق ممتدي را ايجاد مي کند. اين صدا يکي از ضروري ترين صداي هشدار امنيتي است که بايد فعال باشد. جهت ايجاد يک پسورد قوي براي دوربين مداربسته بهتر است مقاله چگونه رمز دوربين مداربسته را عوض کنيم را بخوانيد.

همچنين گاهي نيز با تنظيم دوربين مداربسته و ايجاد Line Crossing يک محدوده اي را به صورت خط يا اشکال هندسي در دوربين مداربسته مشخص مي کنيم. در صورتي فرد ناشناسي از اين خط عبور کند دستگاه يک بوق ضعيفي را اعلام خواهد کرد که هشدار امنيتي است. البته در اين حالت ايميلي نيز به مسئول بخش مديريتي ارسال خواهد شد.

دلايل ديگر صداي بوق دوربين مداربسته از دستگاه DVR

از جمله علت هاي ديگري که ممکن است باعث بروز صدا شود و شما را نگران کند مي تواند عواملي همچون:

  • پر شدن حافظه هارد ديسک دستگاه ضبط کننده
  •  اعلام حرکات دوربين‌ هاي متصل به دستگاه
  • اعلام قطع شدن تصاوير دوربين مدار بسته
  • از بين رفتن ارتباط بين هارد ديسک و دستگاه
  • وارد شدن ضربه به دوربين مداربسته
  • خراب شدن آمپر منبع تغذيه

براي اطمينان از علت دقيق بوق زدن دستگاه مي توانيد بر روي علامت مثلث زرد رنگ که بر روي صفحه نمايش ديده مي شود، کليک کنيد. پنجره اي که باز مي شود شامل خطاهاي سيستم شما خواهد بود. بنابراين مي توانيد علت وجود خطاها را در اين پنجره مشاهده کنيد. سپس با بررسي آن قادر خواهيد بود، مشکل به وجود آمده را رفع کنيد.

جهت رفع مشکل بوق زدن و چشمک زدن مداوم DVR چه اقداماتي بايد انجام شود؟

حال که با علل هاي مختلف بوق زدن دستگاه متوجه شديد. توضيح مي دهيم در صورت مواجهه با مشکل صداي بوق دوربين مداربسته يا بوق ممتد dvr و چشمک زدن آن چکار بايد بکنيد:

  • ابتدا دستگاه دي وي ار  را خاموش کنيد. کابل برق و ديتاي هارد را جدا کرده و مجددا متصل نماييد. سپس مجددا دستگاه دي وي ار را روشن نماييد.
  • گاهي وقت ها ممکن است برق دستگاه دچار مشکل باشد و آمپر منبع تغذيه خراب باشد. در اين صورت بايد جهت رفع اين مشکل منبع تغذيه دستگاه را عوض کنيد.
  • همچنين ممکن است تنظيمات دستگاه به صورتي باشد که در صورتي که دستگاه به هارد متصل نباشد بوق بزند. بنابراين مي توانيد اين تنظيمات را تغيير دهيد. براي اين منظور ابتدا دستگاه را خاموش کنيد و دکمه پاور پشت دستگاه را نيز قطع کنيد. سپس دستگاه را باز کنيد. سپس تمامي اتصالات درون دستگاه را مشاهده خواهيد کرد. با فشردن زبانه کوچک فلزي اتصالات هارد را از کانکتور و برد دستگاه جدا کنيد. پس از انجام اين عمل مجددا اقدام به اتصالات هارد کنيد و از نصب صحيح و محکم بودن اتصالات مطمئن شويد. سپس سيستم را روشن کنيد. بعد از آن به منوي اصلي رفته و گزينه Info را انتخاب کنيد و سپس System را انتخاب کنيد. در پنجره باز شده HDD را مشاهده خواهيد کرد.

عدم ضبط صدا دوربين مدار بسته و رفع آن

گاهي ممکن است هنگام نظارت تصوير هيچ صدايي از دوربين مداربسته شنيده نشود که ممکن است به دليل عوامل زير باشد:

  • مشکل از تغذيه ميکروفن است
  • شايد هيچگونه قدرت صدايي وجود ندارد
  • کابل صدا خراب شده است
  • دستگاه داراي نقص سخت افزاري شده است

خاموش نشدن سيگنال آلارم

گاهي پيش مي آيد که سيگنال آلارم خاموش نمي شود. در اين هنگام ممکن است به علت مشکلات زير باشد:

  • خروجي آلارم به صورت دستي باز است که بايد آن را چک کنيد
  • تنظيمات هشدار درست نيست
  • خطاي ورودي دستگاه يا اتصال درست نيست
  • بعضي از نسخه ها نيز ممکن است اين مشکل را داشته باشند که در اين صورت بايد سيستم را ارتقا داد.

در صورتي که نياز به خدمات نصب دوربين مداربسته  داريد پيشنهاد ما اين است که با شرکت مهر تجارت تماس بگيريد.

افزايش طول عمر دوربين مداربسته و DVR

با رعايت نکات زير مي توانيد طول عمر DVR را بيشتر کنيد:

  1. حتما دستگاه را در جايي مناسب و سطحي صاف قرار دهيد که هوا جريان داشته باشد.
  2. از قرار دادن دستگاه DVR و NVR در نزديکي بخاري يا اجاق گاز جدا خودداري کنيد.
  3. بهتر دستگاه DVR را هر سه ماه يک بار سرويس کنيد. به اين منظور بهتر است منبع تغذيه، قطعات مکانيکي، هارد ديسک و فن ها با دقت بررسي شوند.
  4. بهتر است دستگاه را در جاي مرطوب قرار ندهيد. چرا که رطوبت نيز يکي از علل خراب شدن اين دستگاه مي باشد.

 

 

 

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 122 تاريخ : سه شنبه 11 خرداد 1400 ساعت: 19:53

راهنماي خريد جاروبرقي

اگر قصد خريد جاروبرقي براي منزل خود را داريد و به دنبال بهترين مارک جاروبرقي هستيد و در اينجا به شما کمک خواهيم کرد تا بنا بر نياز و بودجه خود بتوانيد بهترين مدل جاروبرقي را انتخاب کنيد.

m1_nnha.jpg

منبع: عصر ايران

پيش از بررسي اين نکات خالي از لطف نيست که بگوييم بهترين ها هميشه مي توانند در بهترين مارک جاروبرقي نيز خلاصه شود لذا انتخاب برندي درست به شما در داشتن مزيت هاي اصلي از جمله موتور قدرتمند و طول عمر بالا کمک به سزايي مي کند اما دانستن نکات لازم درباره خريد اين کالا قطعاً به انتخاب مدلي مناسب تر و اطمينان درباره مارک اين دستگاه در ميان انواع جاروبرقي گوناگون کمک به سزايي خواهد کرد.

انواع جاروبرقي مخزن دار و کيسه دار

در کل مي توانيم انواع جاروبرقي خانگي را به دو دسته اصلي تقسيم کنيم که در اينجا به طور خلاصه به بررسي آن ها خواهيم پرداخت و در ادامه با بيان مشخصات مهم در هنگام خريد جاروبرقي مناسب همراهتان خواهيم بود.

جاروبرقي کيسه دار: در اين مدل از جاروبرقي همان‌طور که از اسمش نيز پيداست، گرد و غبار و آشغال‌ها در کيسه يا پاکتي که در دستگاه طراحي شده است جمع مي گردد. جنس کيسه ها مي تواند کاغذي، پارچه و يا پليمر باشد از سايز يا اندازه کوچک تا بزرگ مي باشد که به دو صورت دائمي يا يک بار مصرف هستند. لازم به ذکر است که امروزه به دليل موارد بهداشتي و پاکيزگي شما شاهد کيسه ها يا پاکت هاي يک‌بار مصرف در برندهاي معتبر هستيد و اين دسته از محصول در هنگام خريد جاروبرقي عمدتاً موردتوجه تعداد بيشتري از افراد است چراکه هم تعدد مدل بيشتري دارد و هم از جهت سلامت و بهداشت آسان‌تر مي باشد.

 

جاروبرقي بدون کيسه: جاروبرقي بدون کيسه يا مخزن دار همان‌طور که از نامش پيداست داراي به جاي کيسه داراي محفظه اي براي جمع آوري زباله مي باشد به طوري شما مي توانيد پس از پر شدن مخزن دستگاه آن را خالي کنيد و مجدداً در سر جايش بگذاريد در همين جا بايد به اين نکته اشاره کنيم که در هنگام انتخاب و خريد جاروبرقي مدل هاي بدون کيسه به سراغ مارک هاي متفرقه نرويد چراکه به دليل نوع عملکرد مي تواند خروجي گرد و غبار بيشتري در محيط به نسبت جاروبرقي کيسه اي داشته باشد و همين امر به شدت مي تواند براي ريه هاي شما آزاردهنده باشد.

نگاهي عميق در هنگام خريد جاروبرقي

قدرت موتور: يکي از مهم ترين موادي که بسياري از افراد در هنگام خريد جاروبرقي بدان توجه مي کنند وات دستگاه است چراکه تصور مي کنند اين وات تعيين کننده ميزان کشش است اما لازم است اين نکته را بدانيد که مي تواند دو جاروبرقي با وات يکسان، مشکي کاملاً متفاوت داشته باشد و در حقيقت نمي توان توان مصرفي را به تنهايي مبنايي از انتخاب قرار دهيد چراکه ميزان مکش در هر جاروبرقي به نوع موتور، خرطومي، نوع عايق و لوله تلسکوپي وابسته خواهد بود و شايد بدون لوله تلسکوپي و در آوردن خرطومي از دستگاه شما کششي بسيار متفاوت را در اختيار داشته باشيد لذا توجه به اين نکته مهم را فراموش نکنيد.

نوع موتور: تکنولوژي هاي گوناگوني مي تواند در جاروهاي برقي وجود داشته باشد که براي مثال مي توانيم به معروف ترين آن ها يعني موتور کمپرسور و HiSpin اشاره کنيم که در دسته بهترين ها محسوب مي گردد. موتور Compressor با داشتن تيغه هاي ايروديناميکي و جريان کاليبره شده داراي مکش بالا و سطح مصرف انرژي پاييني است لذا اگر مي خواهيد خريد جاروبرقي را براي متراژهاي بزرگ انجام دهيد مي توانيم به طور قطع خريد مدل کمپرسور را به شما پيشنهاد دهيم چراکه علاوه بر مکش بسيار بالا در متراژ زياد داغ هم نمي کند و مي تواند براي ساعات بالايي بدون فشار به دستگاه کار کند. به ياد داشته باشيد قدرت موتور در جاروبرقي کمپرسور کاملاً متفاوت از موتورهاي ديگر است تا جايي که نمي توان به عنوان مثال 800 وات کمپرسور را به راحتي تا دو برابر قدرت با جاروبرقي هاي موتور معمولي مقايسه کرد.

در مورد نوع موتور در هنگام خريد جاروبرقي نيز بايد به اين نکته توجه کنيد که افت کيفيت، مکش و قدرت در برندهاي متفرقه مي تواند کاملاً محسوس باشد لذا در هنگام خريد جاروبرقي بهتر است به اين موردتوجه کنيد که پول برندي را بدهيد که ارزش هزينه کردن داشته باشد و به زبان خودماني براي انتخاب اين دستگاه، حتي اگر مدل ارزاني از مارک معتبر را بخريد بهتر از انتخاب مدل بالاي يک مارک متفرقه است.

 

لوله تلسکوپي: دسته يا لوله تلسکوپي يکي ديگر از موارد مهم در هنگام خريد جاروبرقي است چراکه لوله ها در مدل هاي متنوع ممکن است قابليت تنظيم ارتفاع داشته باشند يا خير و همين تنظيم ارتفاع مي تواند به شما کمک کند تا کاملاً بر مبناي قد خود دسته را تنظيم کنيد تا بدون فشار به ستون فقرات، مچ و کتف خود کار جاروکشي را انجام دهيد.

لوله خرطومي: به طور واضح بگوييم که لوله ها اصولاً يا از جنس پلاستيک و يا کنف هستند و هريک از اين جنس ها در مارک هاي گوناگون مي تواند باکيفيتي متفاوت وارد بازار شود اما در حالت کلي بايد بگوييم که کنف در صورت اينکه در مارک خوبي از باشد مي تواند به مراتب طول عمر بالاتري داشته باشد چراکه خرطومي هاي پلاستيکي ممکن است براثر کشش و به مرور زمان پاره شود اما مدل هاي کنفي طول عمر بيشتري خواهند داشت و به راحتي پاره نمي شود. لازم به کر است که به صورت استاندارد لوله ها براي عدم کم شدن مکش 2 متر مي باشند.

نوع اتصال خرطومي به بدنه: در هنگام خريد جاروبرقي فراموش نکنيد که خرطومي ها به بدنه دستگاه بايد به شکلي اتصال يابند تا 360 درجه قابل چرخش باشد چراکه در غير اين صورت کار جاروکشي سخت خواهد شد و مهم ترين مسئله اين است که در مارک مناسب، به طور دقيق وکيوم و سفت باشد تا تأثيري روي مکش دستگاه نگذارد.

پارويي جاروبرقي: يکي ديگر از موارد مهم در هنگام خريد جاروبرقي، پارويي دستگاه و نوع طراحي آن است، يک پارويي خوب مي تواند به نوبه خود سهم به سزايي در مکش و جمع آوري کثيفي ها داشته باشد و علاوه بر اين مورد يک پارويي مناسب بسيار روان بر روي سطوح حرکت خواهد کرد و همين امر از فشار آمدن به مچ، کتف و کمر شما جلوگيري خواهد کرد پس به منظور داشتن کيفيت بيشتر در جاروکشي و سهولت آن به داشتن پارويي مناسب در جاروبرقي خود توجه فرماييد.

فيلتر هپا: احتمالاً نام فيلتر معروف HEPA به گوشتان خورده است، اين فيلتر که به خصوص در برندهاي معتبر استفاده مي شود داراي اهميت بالايي هستند. در هنگام جاروکشي گرد و غبار خروجي از دستگاه در هوا مخصوصاً نور آفتاب قابل‌رؤيت است و همين مورد به مرور زمان آلرژي هاي گوناگون در افرا ايجاد خواهد کرد که اين مورد به لطف تکنولوژي جديد فيلتر قابل شستشوي هپا تا 99.99 درصد کاهش پيدا کرده و درواقع بسيار مهم مخصوصاً براي افراد حساس به خصوص آلرژي تنفسي مي باشد.

نوع طراحي و Air bumper: نوع طراحي بدنه از جمله ضد خش بودن از مواردي است که در برخي از مدل هاي تاپ برند وجود دارد و اما در کنار اين قابليت گارد محافظتي در برندهاي خوب تا ميزان قابل توجهي سلامت دستگاه و حتي وسايل داخل منزل را تضمين خواهد کرد که مي تواند موردي قابل توجه در هنگام خريد جاروبرقي به شمار برود. حتماً برايتان پيش آمده که در هنگام جارو کردن منزل جاروبرقي به وسايل و يا ديوار خانه برخورد کند که اين مورد هم به جاروي شما و هم وسايل موجود در منزل آسيب مي رساند اما وجود گارد محافظتي د ر برخي از انواع جاروبرقي باعث مي شود که به دليل جنس نرم تر از اين صدمه جلوگيري کند.

اين دسته از موارد در کنار چرخ هاي مناسب در زير جارو، لوازم جاني همراه همچون سري هاي مختلف برايي جاروکشي آسان درزها و مبل ها مي تواند از اهميت ويژه اي برخوردار باشد و در هنگام خريد مورد توجه شما قرار گيرد. حال که اين نکات را مطالعه نموديد پس مس توانيد با اطلاعاتي کامل تر مدل و حتي مارک جاروبرقي خود را انتخاب کنيد اما درنهايت بايد تأکيد کنيم که حتماً خريد جاروبرقي خود را از يک فروشگاه معتبر و مارکي مناسب تهيه فرماييد که خود مي توان تا جاي زيادي بر انتخاب، خريد و حتي قيمتي مناسب تر اهميت داشته باشد.

باران...
ما را در سایت باران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاووسی فر emmtehann7 بازدید : 117 تاريخ : پنجشنبه 6 خرداد 1400 ساعت: 3:32

لینک دوستان

خبرنامه